czwartek, 23 lipca 2015

Cannoli - sycylijskie rurki ze słodką ricottą

Wybierając się na Sycylię, na mojej liście rzeczy do spróbowania, cannoli były w pierwszej trójce, cieszę się, że udało mi się ich posmakować w kilku miejscach, a czy pisałam tutaj. Po powrocie postanowiłam sama je przygotować. Z radością oświadczam, że wyszły mi dokładnie takie jakie jadłam w uroczej Taorminie! Same rurki udały się chrupiące i kształtne z lekką nutką cynamonu w cieście, a nadzienie słodziutkie, ale za razem lekkie.
Jeśli chcemy w domu przygotować ten włoski przysmak, najpierw musimy zaopatrzyć się w metalowe rurki, najlepiej w takim kształcie klik. Przyda się również rękaw cukierniczy do nadziewania. Reszta to skłaniki łatwo dostępne.
Na początek zrobiłam wersję podstawową, ale można zaszaleć z dodatkami, którymi dekorujemy brzegi rurki, siekane pistacje, czekolada, owoce (ja później dodałam borówki), lub całkiem po sycylijsku z wisienką kandyzowaną i skórką z pomarańczy.






Składniki na ok. 15 rurek:
Ciasto:
  • 250g mąki tortowej (1,5 szklanki)
  • 50 g rozpuszczonego masła lub smalcu (ja użyłam masłam, włoszki używają smalcu:)
  • 2 łyżki cukru pudru
  • 2 łyżki białego wytrawnego wina
  • 2 łyżki octu z białego wina
  • 1 łyżeczka cynamonu
  • 1 łyżeczka kawy (może być zbożowa)
  • 2 żótka (białek nie wyrzucamy)
  • olej do smażenia 
Wykonanie:
  • mieszamy wszystkei suche składniki, jajko, dodajemy ostudzone masło mieszamy i wyrabiajać stopniowo dodajemy składniki mokre  (wino i ocet), tak aby powstała odchodząca od ręki, elastydczna kula ciasta
  • cisto wkładamy w folii na ok godzinę do lodówki
  • po tym czasie rozwałkowujemy ciasto na cienki placek (można roobić w dwóch partiach)
  • wycinamy kółka foremką lub filiżanką
  • rozciągamy kółko i owijamy rurkę zlepiając brzegi białkiem (należy zrobić to dokładnie, inaczej rozlepi się podczas smażenia, mówię z doświadczenia;)
  • wrzycamy po 2-3 na rozgrzany w garnku olej
  • smażymy bardzo krótko, aż zrobiłą się złote, przekładamy na wyłożony ręcznikiem papierowmy talerz
  • po lekkim oistygnięciu wyjmujemy metalowe rurki i powtarzamy czynność aż zużyjemy całe ciasto
  • rurki odstawiamy do całkowitego ostygnięcia
Nadzienie:
  • 500g ricotty
  • 1 szklanka cukru pudru (lub mniej wedle uznania)
  • 1 łyżeczka ekstraktu waniliowego (lub cuktu waniliowego)
  • składniki miksujemy ze sobą trzepaczką
  • odstawiamy do lodówki na ok 30 minut lub na czas smażenia ruruek
  • napełniamy rękaw cukierniczy i nadziewamy z dwóch stron
  • ozdabiamy wedle uznania
  • przechowujemy w lodówce, najlepiej nadziewać na bieżąco do podania, inaczej rurki mogą stracić chrupkość


1 komentarz:

  1. O tak pamiętam ich słodkich smak z Sycylii. Podziwiam za pracę i chęć ich wykonania w warunkach domowych.
    Pozdrawiam www.megipegiwkuchni.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń